סימנים לאוטיזם אצל תינוקות

ליאור גולדין

מהם הסימנים לאוטיזם אצל תינוקות, איך מאבחנים ומה אפשר (וכדאי!) לעשות עד שמקבלים אבחון?

האם הילד שלי אוטיסט? מהם הסימנים העיקריים של אוטיזם אצל ילדים?

הורים רבים מתלבטים בשאלה 'האם הילד שלי אוטיסט'? לעיתים החשד מנקר במוחם למשך תקופה ארוכה מהמון סיבות מובנות. הבעיה היא שזמן הוא האויב האמיתי שלנו בטיפול באוטיזם. ככל שנקדים להתחיל לטפל כך סיכויי ההצלחה וההתקדמות גדלים!

אוטיזם זו הפרעה נוירולוגית שלא ניתנת לאבחון רפואי. פירוש הדבר הוא שאין בדיקה רפואית שניתן לעשות על מנת לקבל תשובה לשאלה 'האם הילד שלי אוטיסט'. אוטיזם ניתן לאבחון רק באופן התנהגותי, בעזרת שימוש בכלים כגון: תצפית, מבחנים, שאלונים ודיווחי הורים ומטפלים. לעיתים הרופאים או המאבחנים מתלבטים בעצמם ומתקשים להגיע לתשובה חד-משמעית.

פעמים רבות אני מתבקש להסביר מה זה אוטיזם. ההסבר הכי מוחשי הוא: "אוטיסט הוא עיוור שרואה וחירש ששומע" כמובן שזו הגדרה שמתארת באופן קיצוני חומרה גבוהה באוטיזם וברור שאצל רוב הילדים ההפרעה תתאפיין במצבים מתונים בהרבה אך היא ממחישה היטב את הקושי העיקרי מולו ניצבים ילדים אוטיסטים:

המוקד הקשבי (בעיקר החזותי והשמיעתי) אצל ילד אוטיסט אינו מכוון למקום הנכון. הוא מגיב בצורה אחרת לקולות ורעשים, הוא לא תמיד מתייחס למילים כאילו יש מאחוריהן משמעות, הוא מסתכל בצורה אחרת על הסביבה, מתעלם לא פעם ממידע חזותי שקיים בסביבתו, מתביית על אובייקטים מסוימים תוך כדי התעלמות מאחרים ועוד. המשמעות היא שמידע רב שנמצא בסביבה אינו נקלט עד הסוף אצל הילד האוטיסט, וגם אם החושים קולטים את אותו מידע – הרי שלא מתבצע העיבוד הנדרש על מנת שגירויים אלה יחצו את הסף הנדרש למודעות.

מכאן מתחיל להיווצר פער בין מה שלומד ילד האוטיסט לבין מה שלומדים ילדים בעלי התפתחות תקינה. בזמן שנראה כאילו ילדים לומדים מהאויר, בלי שום מאמץ או כוונה, אצל ילד אוטיסט הלמידה היא הרבה יותר איטית.

השאלות הראשונות  שהורה צריך לשאול את עצמו בבואו לבחון את השאלה 'האם הילד שלי אוטיסט' הן:

  1. האם נדמה שמבטו של ילדי אינו מופנה למקומות הנכונים או הרגילים?

  2. האם הילד שלי נראה כלא שומע למרות ששמיעתו תקינה?

  3. האם הילד שלי לא מדבר או מתקשה לדבר למרות שאין לו בעיה במיתרי הקול? (כמובן ששאלה זו רלוונטית לגיל מאוחר יותר)

 

האם אפשר לראות סימנים לאוטיזם אצל תינוקות?

בשנים האחרונות מתקיים מחקר ענף בניסיון למפות ולזהות סימנים לאוטיזם אצל תינוקות (לפני גיל שנה וחצי, לעיתים אפילו לפני גיל שנה). הדבר נעשה באמצעות: שאלונים, תצפיות, קידוד התנהגויות, צפיה בסרטי וידאו של תינוקות שאובחנו כאוטיסטים ועוד. 

הסימנים לאוטיזם אצל תינוקות יכולים להתבטא בשני אופנים:

  1. בקיומן של התנהגויות חריגות.

  2. בחסרונן של התנהגויות נורמטיביות.

יש לציין שהסימנים המוקדמים שאפרט בהמשך הם סימנים שכמעט ואינם תלויים ברכישת שפה אלא מתבססים על התקשורת הכי ראשונית בין התינוק להוריו. הגילאים בהם מופיעה כל התנהגות משתנים מילד לילד כך שזיהוי סימנים מוקדמים לא בהכרח מעיד על בעיה. זהו לא כלי לאבחון אוטיזם אצל תינוקות אלא כלי עזר שנועד לעזור לכם להחליט אם יש צורך בבירור נוסף. זכרו – סימנים לאוטיזם אצל תינוקות יכולים להופיע גם אצל ילדכם ואין פירוש הדבר שהוא אוטיסט!

אם אתם מוצאים את עצמכם מזהים מספר סימנים מוקדמים שמאפיינים את ילדכם זה סימן שכדאי לבחון את הנושא יותר לעומק ולהתייעץ עם אנשי מקצוע. כמובן שיש לקחת בחשבון גם את גילו של התינוק. בגיל 6 חודשים למשל לא נצפה מתינוק להצביע או לבצע חיקוי של תנועות מוטוריות אך כן נצפה שיהיו לו חיוך חברתי, קשר עין והנאה משותפת ממשחק חברתי. 

 

16 סימנים מוקדמים לאוטיזם אצל תינוקות שניתן לזהות לפני גיל שנתיים:

  1. היעדר קשר עין (או קשר עין חסר) – האם תינוקכם ממעט או נמנע מיצירת קשר עין? האם אתם מרגישים שהוא מסתכל 'דרככם'? או מביט מעבר לכתף שלכם? קשר עין מתחיל להתפתח כבר בגיל שבועות ספורים והולך ומשתכלל ככל שהתינוק לומד לשלוט בתנועות עיניו ובתנועות ראשו. סימנים מוקדמים לאוטיזם אצל תינוקות משתנים במידת שכיחותם אך סימן זה של מיעוט בקשר עין הוא אולי הנפוץ והשכיח מכולם.

  2. היעדר חיוך חברתי – האם תינוקכם מחייך לעברכם? האם הוא כמו מבקש שתחייכו אליו בחזרה? בעזרת חיוך חברתי התינוק יכול ליצור אינטראקציה לפני שיש לו שפה. הורים רבים לפעוטות שאובחנו בהמשך כאוטיסטים מדווחים על היעדר הבעות פנים במהלך אינטראקציה או פעילות מהנה.

  3. היעדר הנאה ממגע, ליטוף או חיבוק – האם תינוקכם נוטה להימנע ממגע? מגיב באי נעימות כאשר מלטפים או מחבקים אותו? מנסה להשתחרר מכם? תינוקות רבים על הספקטרום האוטיסטי נוטים להימנע ממגע, בעיקר ממגע שלא הם יזמו. יש לציין שיש גם לא מעט ילדים אוטיסטים שמאוד אוהבים מגע ונהנים ממנו. 

  4.  היעדר ציפיה להרמה – האם כשאתם מתקרבים אל תינוקכם (על מנת להרימו) עם הידיים פרושות לעברו הוא מקשיח מעט את גבו או פורש את ידיו כאילו הוא יודע שאתם הולכים להרים אותו? או שהוא אינו עושה זאת וכאשר אתם מרימים אותו ראשו נשמט מעט לאחור ונראה שגופו מופתע? תינוקות עם אוטיזם מתקשים לצפות את ההתנהגויות של האחר ולכן מתקשים לזהות מתי הולכים להרים אותם. 

  5. היעדר משחק מגוון עם חפצים – ילדים ופעוטות עם אוטיזם נוטים לשחק עם מספר מצומצם יחסית של צעצועים והמשחק נוטה להיות חזרתי ולא מגוון. משחק החקירה שלהם נוטה להיות מצומצם ותבניתי.

  6. היעדר הנאה משותפת ממשחק חברתי – האינטראקציות הראשונות שלנו עם תינוק מבוססות בעיקר על הנאה חברתית אחד מהשני. בשלבים המוקדמים לרוב מדובר במשחקים שאינם כוללים חפצים או צעצועים נוספים והם מבוססים בעיקר על קשר בין הורה לילד. אצל תינוקות עם אוטיזם לעיתים נראה הימנעות או חוסר הנאה ממשחק מסוג זה.

  7. היעדר תגובה לקריאה בשם – האם אתם קוראים לילדכם בשמו והוא לא מגיב? סימנים מוקדמים לאוטיזם אצל תינוקות שונים זה מזה במידת השכיחות שלהם. סימן זה של היעדר תגובה לקריאה בשם הוא אחד מהסימנים המוקדמים הנפוצים שמדליקים נורה אדומה. כמובן שצריך לשלול בעיית שמיעה במקרה כזה.

  8. היעדר התנהגויות חיקוי – בשלבי החיים הראשונים עיקר הלמידה נעשית על ידי צפיה וחיקוי. היעדר התנהגויות של חיקוי הם סימן נפוץ מאוד אצל תינוקות או פעוטות על הספקטרום האוטיסטי.

  9. היעדר מחוות – מחוות (ג'סטות) הן דרך לדבר לפני שיש מילים וכמובן גם לאחר שיש מילים אנו משתמשים במחוות גוף כדי להביע כוונות. מחוות גוף אצל תינוקות או פעוטות מתחילות להתפתח לפני גיל שנה. שליחת ידיים קדימה (בקשה שירימו אותם), הצבעה לעבר אובייקט רצוי, סימן עם היד 'בוא' 'ביי ביי' ועוד. לילדים על הספקטרום האוטיסטי לעיתים חסר השימוש במחוות גוף. 

  10. היעדר מעקב אחרי הצבעה או אחרי מבט עיניים של האחר – האם כשאתם מצביעים לכיוון מסוים או מסתכלים לכיוון מסוים על מנת להראות לילדכם דבר מה או על מנת להפנות אותו להביא משהו הוא מסתכל לכיוון ההצבעה (או המבט) או מתעלם ממנה? ילדים על הספקטרום האוטיסטי מתקשים להבין מחוות גוף וביניהן הצבעה ומעקב אחר מבטו של האחר. יש לציין שהתנהגות זו נרכשת לרוב בשנה השנייה לחיים.

  11. היעדר הצבעה לצורך הבעת רצון באובייקט מסוים – לפני שלילד יש שפה הוא משתמש בידיו על מנת להצביע או להורות לכיוון מסוים או לאובייקט מסוים (למשל: תינוק בן שנה וחודשיים רוצה מים אך הבקבוק נמצא על שולחן האוכל הגבוה – הוא מוציא קול כלשהו ומורה בידו לכיוון המים). במקרים רבים של אוטיזם אצל תינוקות התנהגות זו חסרה. הצבעה מתפתחת בסביבות גיל שנה.

  12. היעדר הצגת אובייקט כדי להראות עניין בו – אחד הדברים שתינוקות עושים זה לשתף את סביבתם במה שהם עושים על ידי הצגת אובייקטים שמעניינים אותם (למשל תינוק מרים פיל צעצוע ומראה אותו לאמו ומתעניין בהבעות פניה). זה בעצם שלב ראשוני של שיתוף בחוויה (ולמידת שפה). ילדים על הספקטרום האוטיסטי ממעטים מאוד לעשות זאת. 

  13. היעדר משחק פונקציונלי – משחק פונקציונלי (שימוש בחפצי משחק באופן התפקודי הייעודי שלהם) מתבסס בעיקר על חיקוי התנהגויות. עבור פעוטות עם אוטיזם חיקוי הוא לעיתים קרובות מיומנות חסרה. דוגמאות למשחק פונקציונלי: לקיחת מברשת שיער וביצוע תנועות מדומות של סירוק, הרמת טלפון והצמדתו לאוזן וכן הלאה.

  14. שימוש בידו של אחר כאינסטרומנט על מנת להשיג אובייקט רצוי – האם ילדכם לוקח את ידכם ומוביל אותה אל עבר אובייקט רצוי? האם הוא משתמש ביד שלכם כאילו היתה מלקחיים או פותחן? כמעט כל הרשימות הראשוניות של סימנים מוקדמים לאוטיזם אצל תינוקות כוללות קריטריון זה שהוא ייחודי מאוד לאוטיזם.

  15. קיומן של התנהגויות סטריאוטיפיות או התנהגויות תחושתיות לא רגילות – התנהגויות סטריאוטיפיות הן התנהגויות חזרתיות ותבניתיות המאפיינות חלק מהילדים על הספקטרום האוטיסטי. במקרים רבים ניתן לראות התנהגויות אלה כבר בשלב מוקדם יחסית. ההתנהגויות אלה מגוונות מאוד ויכולות לכלול התנדנדות מצד לצד, נפנוף ידיים, הרחת דברים, תנועות מוזרות או תנוחות מוזרות של הגוף, תנועות חזרתיות עם אצבעות היד, התנהגויות קוליות חזרתיות, סיבוב אובייקטים, גרייה חזותית (קירוב אובייקטים לעיניים או הזזת הראש לצורך קבלת גירוי חזותי מסוים) ועוד.

  16. העדפה להיות לבד – באופן כללי, האם תינוקכם רגוע בעיקר כאשר הוא לבד? האם בשלבי הזחילה וההליכה הוא בוחר במקומות אשר מרוחקים מעט מאנשים אחרים? האם ילדכם נוטה לסובב את הגב כאשר אתם מתיישבים לשחק לידו?

 

תהליך האבחון של אוטיזם אצל ילדים עלול להיות ארוך! מה עושים בינתיים?

אוטיזם בדרך כלל מתחיל בחשד. זו יכולה להיות אמא, זה יכול להיות אבא, לפעמים גננת או קרוב משפחה אחר שמעלה את החשד. מרגע שעולה אותו חשד ראשוני ולא מבוסס ועד לרגע שבו מקבלים אבחון סופי ומתחילים בטיפול, עובר תמיד יותר מידיי זמן. במקרה הטוב אבחון אוטיזם לילדים אורך מספר חודשים ובמקרה הרע מספר שנים. תהליך האבחון של אוטיזם אצל ילדים הינו תהליך ארוך. 

לאחר שהוריו של הילד עברו תהליך שהתחיל בחשד והגיעו לשלב בו הם מחליטים לבדוק: הם לרוב יפנו לרופא המשפחה אשר מפנה לגורם המאבחן.

 

כשמתחילים בתהליך של אבחון אוטיזם אצל ילדים יש לקחת בחשבון:

  1. לרוב זמן ההמתנה הוא ארוך והליך האבחון עצמו (בהנחה שמדובר באבחון רציני ומקיף – בכלל לא מובן מאליו!) גם הוא אורך מספר שבועות.

  2. אבחון של אוטיזם אצל ילדים הוא לא תמיד חד משמעי ולעיתים קיימת התלבטות האם הילד עומד בסף הנדרש על מנת לקבל את האבחנה.

  3. אבחון אוטיזם לילדים צריך להיות רציני ומקיף ולכלול מספר מפגשים עם הילד ומספר מפגשים הם הוריו. לעיתים קרובות אבחון הילד מתבצע על ידי צוות של אנשי מקצוע. יש לאבחן רק במקומות טובים ולבדוק היטב כיצד מתבצע האבחון ומיהם אנשי המקצוע שעורכים אותו.

אותם חודשים\שנים שעוברים מרגע שמזדחל אותו חשד ועד לקבלת האבחון הם זמן יקר ביותר עבור ילדכם. ברוב המקרים זמן זה הוא זמן ביניים בו הילד לא מקבל טיפול בכלל או שמקבל טיפול התחלתי וחלקי מאוד (שעה בשבוע). יש משהו אחד עליו מסכימים כל המחקרים העוסקים בתחום: ככל שמתחילים לטפל מוקדם יותר – כך הסיכוי להגיע לתוצאה הטובה ביותר עולה. לכן מומלץ לא לחכות!

אסור שתהליך האבחון של אוטיזם אצל ילדים יעכב את תחילת מתן הטיפול. אין סיבה שלא להתחיל לטפל טרם קבלת אבחון. הטיפול בהפרעת תקשורת אינו תלוי בהגדרה אבחונית.
חשוב לזכור שככל שהילד צעיר יותר כך מוחו גמיש יותר והשינוי גדול יותר. הזמן שעובר הוא קריטי ולטיפול באוטיזם אצל ילדים יש חלון הזדמנויות מצומצם ממילא. יש לעשות הכל על מנת להתחיל לטפל כמה שיותר מהר. יש לזכור – גיל האבחון של אוטיזם אצל ילדים הוא חשוב בעיקר בגלל שהוא מסמן את הגיל בו מתחיל הטיפול. 

זיהיתם אצל ילדכם כמה מאותם סימנים לאוטיזם בתינוקות? בואו נתחיל לעבוד! 

הדבר הכי חשוב ומעודד שיש לי לבשר לכם הוא שיש המון מה לעשות! במקרה וזיהיתם כמה מהסימנים לאוטיזם בתינוקות חשוב שתזכרו – ככל שמתחילים מוקדם יותר וככל שתכנית הטיפול היא אינטנסיבית יותר, כך גם התוצאות טובות יותר. 

אין דבר שלא ניתן ללמדו. ומעבר לתוצאות גם הדרך חשובה. האושר בלשמוע ילד אומר 'אמא' בפעם הראשונה הוא אושר שאין לו אח ורע. משפחות לילדים בהתפתחות תקינה לא יבינו זאת. הצעדים הקטנים הללו שעבור רובנו הם כל כך מובנים מאליהם, עבור משפחות לילדים אוטיסטיים הם בלתי נשכחים. הטיפול באוטיזם הוא טיפול שמלא ברגעי נחת שכאלה של התקדמות ולמידה. על כל אחד מאותם סימנים לאוטיזם בתינוקות אפשר לעבודהן באופן ישיר והן באופן עקיף. ותכנית טיפולית שלמה תכלול גם עבודה על סימנים אלה וגם עבודה על כישורים ומיומנויות נוספים.

טיפול מיטבי יכול לקדם ילד בין רמות התפקוד השונות ולעיתים אף להביא לרמת תפקוד אופטימלית בה הילד משתלב בחברה רגילה ללא צורך בסיוע מיוחד. המסע מתחיל בזיהוי סימנים לאוטיזם בתינוקות וכדי להגיע לתוצאה המיטבית (שמשתנה מילד לילד) חשוב מאוד שההורים יהיו אלה שמקבלים את ההחלטות בדבר הטיפול הנכון ביותר עבור ילדם.

לא תמיד המערכת הממוסדת מובילה למקומות הנכונים או הרצויים ולעיתים שיקולי המערכת אינם בהכרח השיקולים הנכונים עבור הילד. מרגע שהורים מזהים סימנים לאוטיזם בתינוקות אצל ילדם ומתחילים בהליך אבחוני המערכת מתחילה לנתב אותם לדרכי טיפול שלא תמיד מתאימות לילד.

בסופו של דבר מי שמכיר הכי טוב את הילד הם ההורים שלו ובסופו של יום ההורים הם אלה שינהלו את חשבון הנפש האם נתנו את הטיפול הטוב ביותר לילדם. לכן הם אלה שצריכים (ויכולים) לקבל את ההחלטות, ומוטב שיעשו זאת לאחר שהתייעצו עם מספר גורמים ולאחר שהבינו את התמונה השלמה.

ליאור גולדין 054-2389123
שדרות טרומפלדור 54, חיפה (מרכז זיו)

© כל הזכויות שמורות לליאור גולדין 2022